1.Hvad er jeg optaget af indenfor SKB i forhold til en valgt målgruppe?
Min intersse er bevægelse "zumba,dans" inden for SKB faget. Min målgruppe er teenage piger i klubregi, som jeg nuværende arbejder med.For at kunne arbejde målrettet med pigerne, er at de skal have tillid og føle sig trygge hos pædagogen. Når man har fået skabt tillid og en god relation til pigerne bliver arbejdet lidt nemmer at udfører.
2. Hvilke teoretisk afsæt ønsker jeg at inddrage i mit SKB arbejde i praksis
Jeg vil indrage: Laban teorien, OAS, Antonowsky og Didaktisk relationsmodellen.
3. Hvorfor ønsker jeg dette afsæt?
Jeg synes disse afsæt er relevante når jeg vil arbejde med bevægelse og teenage piger. For at kunne indrage dansen som aktivitet vil jeg bruge Laban teorien.Ved at indrage laban kan vi få rørt hele kroppen, og kan fremme pigernes evne til at sætte udtryk på deres indre liv. Laban siger:at han ønsker at den enkelte skulle blive i stand til at opfatte, værdsætte og erkende sin krop og dens muligheder og begrænsninger.
(Winter,Helle mlf 2001, Fodfæste og himmelsky). Jeg indrager OAS, Antonowsky, at det skal være meningsfuldt, begribelig og håndterbar for den enkelte individ.Til sidst vil jeg indrage Didaktis relationsmodellen, ved at se på forudsætningerne, læreprocessen, rammerne, indholdet, vudere og se om jeg fulder målene med "dansen".(Kissow, Anne-Merete 2009. Mennesket i bevægelse).
4. Hvordan vil jeg arbejde med det?
Jeg vil som pædagog bruge min viden og kompetencer til at skabe rammerne for pigerne. Jeg vil vise min engagement, motivere dem og overbevise pigerne at det er en god ide og de vil føle sig godt tilpas efter engang dans, zumba, og musikken som man ikke kan modstå.Det kunne også være en udvklings perspektiv ved at gøre noget nyt i klubregi. jeg vil også arbejde for at skabe en god relation mellem pigerne ved at de måske kommer til at danse i grupper og to og to, da piger afspejler hinanden. Pædagogen kan også arbejde deduktiv ( pædagogen sætter rammerne)induktiv ( Frit bestemmelse).
5. Hvilke betydning forventer jeg det vil få for målgruppen?
6. Hvilken betydning har min egen kropslighed i forhold til dette?
Jeg mener der er vigtigt at pædagogen er engageret i aktiviteten og at man som pædagog går foran. Jeg som pædagog skal være drivkraften i aktiviteterne "dansen".
7. Hvilke forsning kunne være relevant at tage udgangspunkt i?
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge er fysisk aktive mindst 60 minutter dagligt.Aktiviteten kan fx omfatte sport og idræt, leg eller at gå eller cykle mellem hjem og skole.
Sundhedsstyrelsen undersøgelse viser at drenge 11-15 arige er mere fysisk aktiv end pigerne. Undersøgelsen viser også at jo yngre man er i aldersintervallet desto større var sandsyndligheden for at man har været fysisk aktiv. Undersøgelsen viser også at mellem de unge er fjernsyn og computer steget. I 2008 brugte 69% af pigerne dagligt 3 timer forand fjersynet eller computeren i deres fritid sammenlignet med 55% i 2006.( Sundhedsstyrelsen, de unge af 11-15 ariges livstil og sundhedsvaner 1997-2008).
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
SvarSletHej Aygul
SvarSletDu inddrager relevant teori. Laban er relevant, når man som pædagog skal planlægge og gennemføre læreprocesser med udgangspunkt i dans. Men hvordan ønsker du at anvende hans tanker ? Antonovsky er også relevant og kan du koble ham yderligere med piger i klubregi ?
Godt at du inddrager undersøgelser om denne aldersgruppe.
Hilsen Mette
Hej søtte
SvarSletNu kan jeg godt læse hvad du har skrevet, så du må have fået indstillet bloggen korrekt.