mandag den 28. februar 2011

SKB Opgave

Gruppearbejde i SKB
Vi fik udstukket en opgave, hvor vi skulle finde et eksempel på forebyggelse af sygdom et på sundhedsfremme.

Forebyggelse:
En klub for mennesker med psykiske problemer, hvor man vælger at ringe til brugerne, for at høre om de har det godt og om de kommer i klubben. Dette forebygger forværrelse af depression og af sociale problemer.

Målgruppen her er selvfølgelig mennesker med psykiske problemer, midlet er dialog og opringning, målet er trivsel, livsmod og livskvalitet.

Her har vi brugt det humanistiske videnskabsperspektiv.

Sundhedsfremme:

Samme målgruppe, samme sted. Her finder man ud af i dialog med brugerne, hvad der skal laves og sælges af mad.

Målgruppen samme som ovenfor, midlet er dialog og oplysning om kost, målet er at brugerne får varieret og forholdsvis sund kost.

Her har vi brugt det humanistiske og måske også lidt det samfundsmæssige videnskabsperspektiv.

WHO’s definition af sundhed:

Sundhed er en tilstand af total fysisk, mentalt og socialt velvære og ikke blot fravær af sygdom og svagelighed.

Det brede positive sundhedsbegreb:

Man fokuserer på fravær af sygdom og livskvalitet, livsstil og levevilkår. Det er bl.a. svært at ændre folks livsstil p.g.a deres livsvilkår.

Definition af sundhedsfremme:

Man tager hensyn til den enkeltes behov, ressourcer og ønsker. Man har dialog med den enkelte. Målet er trivsel, livsmod, livskvalitet, handlekompetencer og følelsen af sammenhæng. Her er den enkelte subjekt. Mulighedstænkning.

Definition af forebyggelse:

Oppefra og ned perspektiv. Målet er ændring af sundhedsadfærd. Midlet kan være sundhedskampagner, film osv. Her er den enkelte objekt. Risikotænkning.

Videnskabsperspektiverne:

Det naturvidenskabelige perspektiv:

Pædagogen skal have en grundlæggende viden om mennesket som biologisk organisme med fokus på mad, bevægelse, seksualitet og miljø.

Det samfundsmæssige perspektiv:

Pædagogen skal have en forståelse af sammenhængen mellem sundhed, sygelighed og samfund, og i særdeleshed en viden om forståelse af institutionernes rolle i den forbindelse.

Det humanistiske perspektiv:

I et humanistisk perspektiv handler sundhed om mening og mestring. Det betyder at lytte til den enkelte, at give dem livsmod, livsglæde og en følelse af sammenhæng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar